Jak to wygląda w praktyce? Do kogo jest skierowana? Czym różnią się wersje on-line i off-line?


„Szkoła” jest programem z ponad 27-letnim doświadczeniem, opartym na bestsellerach Adele Faber i Elaine Mazlish: „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci”, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji”.

Być może masz kiepskie skojarzenia ze słowem „szkoła”. Przybliżę Ci więc temat od innej strony.

Co poczujesz na „Szkole”

  • ulgę, ponieważ będziesz wiedzieć, jak postąpić w trudnych sytuacjach, w których dotąd górę brały sposoby reagowania w stylu Twoich rodziców albo czysta, emocjonalna improwizacja;
  • kompetencję, że potrafisz tak rozmawiać z dzieckiem, że każda strona czuje się wysłuchana a jej zdanie uszanowane;
  • akceptację dla przeżywanych przez siebie i dziecko emocji. Gniew, smutek czy frustracja nie muszą być zapalnikiem trudnych sytuacji. Mogą stać się początkiem zmiany;
  • wsparcie– serio, wszyscy rodzice mierzą się z podobnymi problemami. Rozmawiając o nich, zamiast zamykać w czterech ścianach, pojawia się szansa na czerpanie z doświadczeń innych i zwyczajną poprawę nastoju.

Przykładowe wyzwania, jakimi zajmujemy się na I części Szkoły:

  • jak radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami;
  • jak mówić dziecku „nie” bez poczucia winy;
  • jak nie blokować emocji dziecka mając równocześnie poczucie, że to nie one dyktują warunki w rodzinie;
  • jak skutecznie wychowywać bez straszenia karą lub nęceniem nagrodą;
  • jak sprawić, żeby dziecko było bardziej samodzielne i odpowiedzialne.

II część Szkoły dotyczy rodzeństwa. Rywalizacji, kłótni i bijatyk, problemu sprawiedliwości i porównań oraz innych charakterystycznych rodzeństwu problemów. III część jest skierowana rodziców i wychowawców nastolatków. Aby wziąć udział w kolejnych częściach (jednej wybranej lub obu), konieczne jest uczestnictwo w I części, która jest podstawą podstaw.

W jakim wieku trzeba mieć dzieci, aby udział w Szkole miał sens?

Miałam na zajęciach rodziców niespełna dwulatków oraz rodziców maturzystów. Czy ktoś nie skorzystał z dobrodziejstwa zajęć? Bynajmniej! Umiejętności, jakich nabywa się na Szkole nie są charakterystyczne tylko dla jakiegoś wieku. Co więcej, wspaniale sprawdzają się też w innych, zupełnie dorosłych relacjach.

Dlaczego to jest Szkoła również dla wychowawców?

Wychowawcy i nauczyciele biorący dotąd udział w Szkole bez problemu stosowali poznane metody w swoich grupach i klasach. Wyzwania, z jakimi mierzą się rodzice nie są przecież specyficzne tylko dla domu. Właściwa komunikacja i wzajemny szacunek, zachęcanie do współpracy i samodzielności, kary i konsekwencje, wyprowadzanie z ról i mądra pochwała to tematy wspólne i rodzinie, i grupie wychowawczej.

Metody pracy na Szkole:

  • wykład– ale bez przynudzania. Chodzi o to, by dobrze zrozumieć przyczyny i skutki;
  • ćwiczenia „na sucho”– aby wiedzieć, jak zareagować w praktyce;
  • rozmowa- by przyjrzeć się, jak bardzo wspólny dla uczestników jest dany temat i jak dotąd sobie z nim radzili;
  • praca domowa– pomiędzy każdymi zajęciami mija tydzień. To czas na zastosowanie w praktyce nowej wiedzy, aby efekty i ewentualne trudności omówić na kolejnym spotkaniu.

Czym różni się Szkoła on-line od Szkoły off-line?

Pełnej nazwy programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” używam tylko do zajęć, na których możemy zrealizować go tak, jak został napisany. Przewiduje wówczas szereg ćwiczeń w parach, grupach albo wręcz z fizycznym kontaktem, dotykiem. Zawiera 10 spotkań dla maksymalnie 15 uczestników.

Szkoła on-line jest siłą rzeczy okrojona z tego, czego nie da się zrobić bez fizycznej obecności. Zastąpiłam te elementy inną aktywnością, realizującą ten sam cel. Musiałam też skrócić zajęcia do maks. 2,5 godziny (przez co wzrosła ich liczba do 13), bo wiem z doświadczenia, że w domu nie da się całkiem wyizolować na dłuższy czas. Aby zajęcia miały wysoką jakość, na Zoomie dopuszczam dwa razy mniejszą liczbę uczestników niż maksymalne zalecenia dla Szkoły off-line.

O kolejnych terminach i szczegółach kursów będę informować na fanpage’u na Facebooku oraz w kalendarzu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania- napisz do mnie. Chętnie odpowiem!

Dodaj komentarz