• piątek , 19 Lipiec 2019
SPRAWDŹ, KTÓRĄ STRATEGIĘ WARTO PRZETESTOWAĆ NA SOBIE.

SPRAWDŹ, KTÓRĄ STRATEGIĘ WARTO PRZETESTOWAĆ NA SOBIE.

Chcesz wyrobić w sobie dobry nawyk? Zmienić coś na lepsze? Ani dodatkowa wiedza, ani zmiana postawy, ani (pozorna) świadomość tego, co Cię motywuje wcale Ci w tym nie pomogą. Przekonaj się, co jest Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem i wykorzystaj to!

Wreszcie rzucić palenie. Albo mniej czasu poświęcać na scrollowanie Facebooka. Albo zadbać o siebie w konkretny sposób. Cele można mnożyć. Na podstawie badań i eksperymentów przedstawionych TU i TU pokażę Ci, co pomoże Ci wdrożyć dobrą zmianę 😉 w życie. Za przykład niech posłuży sprawa faktycznie bliska Twemu sercu… Twoje piersi.

STRATEGIA NR 1:

Jestem w lepszej drużynie.

„9 na 10 kobiet w twojej firmie regularnie bada swoje piersi”. „Kobiety z ponadprzeciętnym IQ regularnie badają piersi”. Oto typ informacji, który nakarmiłyby Ci mózg tym, co ów lubi jeść. Jesteśmy istotami społecznymi (niezależnie od tego, jak bardzo czujesz się nonkonformistką), dlatego chcemy „tak jak inni” i „trochę lepiej niż inni”. A Twój mózg dąży do potwierdzenia, że należysz do tej fajniejszej grupy społecznej. Możesz wybrać, czy jesteś w drużynie oświeconej, nowoczesnej, o pewniejszym zwycięstwie czy… nie. I choć te „statystki” nie są potwierdzone, to już działają na wyobraźnię, prawda?

STRATEGIA NR 2:

Jestem tego warta.

Chodzi o to, by podkreślić progres, postęp, lepszą jakość, jaką uzyskasz wprowadzając nowy nawyk lub zmieniając stary. Badania dowodzą, że to nie straszenie np. niewykrytym w porę rakiem piersi, wpływa na chęć działania prewencyjnego. Strach jest bowiem nieprzyjemny i człowiek automatycznie odsuwa go od siebie zamiast kontrolować jego źródło. Skuteczniejsze jest wywołanie pozytywnych emocji, poczucie większej wartości lub poczynienia postępu na skutek zmiany zachowania. „Badam piersi, bo umiem o siebie zadbać”. „Regularnie badam piersi, bo dbam o siebie tak, jak na to zasługuję”. „Od kiedy zaczęłam badać piersi mam poczucie, że faktycznie dbam o własne zdrowie”. Czujesz, jak trochę wyżej unosi się Twój podbródek?

STRATEGIA NR 3:

Mam kontrolę.

Ach, słodka kontrolo nad własnym życiem! Poczucie sprawczości i wpływu, leżące u podstaw ludzkiego poczucia bezpieczeństwa! Kto was doświadczy, ten wie, co to luksus…

Już sam fakt, że próbujesz dokonać w swoim życiu jakieś przemiany, nawet jeśli jest to „tylko” wyrobienie dobrego nawyku, jest dowodem na to, że chcesz mieć większą kontrolę nad tym, co się z Tobą/ w Tobie dzieje. Podtrzymuj w sobie to uczucie! Gdy rzucasz palenie albo przechodzisz na dietę poczucie kontroli daje każda pokonana chęć zapalenia lub zafundowania sobie przekąski. Pogratuluj sobie i zapamiętaj to uczucie. Nie sądź, że to nic nie znaczy, bo przecież wciąż ważysz za dużo. Wielkie odległości pokonuje się małymi krokami!

Nie inaczej jest, gdy postanawiasz wreszcie regularnie zacząć się badać. Każde samodzielne badanie piersi to tylko kilka minut, najpewniej mniej niż czas wykonania makijażu, przynajmniej w moim przypadku 😉 . W dodatku wystarczy RAZ W MIESIĄCU. Instrukcji postępowania jest w sieci pełno, filmów również. Możesz więc dać sobie poczucie kontroli niemal… od ręki :D.

Poczuj, że masz nad sobą kontrolę.

Chcesz wskoczyć level wyżej? Badaj się u lekarza. Proś lekarza przy wizycie, by badał Ci piersi. Albo zaszalej i zrób sobie mammografię. Albo znajdź gabinet, który korzysta z urządzenia Braster. Wykorzystywane przez nie matryce ciekłokrystaliczne obrazują rozkład temperatury w piersiach. Ewentualne patologiczne zmiany są, mówiąc kolokwialnie, cieplejsze i stają się widoczne na obrazie weryfikowanym przez algorytmy sztucznej inteligencji. To naprawdę ciekawe rozwiązanie, bo Braster jest niewielki, nakłada się go po prostu na pierś. Nie jest żadną przerażającą maszynerią.

Tak czy inaczej, masz wachlarz możliwości od metod dostępnych w każdej chwili aż do super profesjonalnych rozwiązań. Trudno znaleźć wymówkę. Za to łatwo powiedzieć sobie „jestem nowoczesna, dbam o siebie, wybieram… „. To „WYBIERAM” ma wielką moc. Takie rzeczy nie śniły się poprzednim pokoleniom kobiet.

STRATEGIA NR 4:

Będzie nagroda.

To wcale nie chodzi o metodę kija i marchewki, tudzież jedynie marchewki. Lubimy nagrody i już, niezależnie od wieku. Przedszkolaki mają swoje pieczątki z uśmiechniętą buźką, dorośli napis „good job” na rachunku za prąd (na tym filmie pani taki prezentuje) – oddziaływanie jest takie samo. REALNIE MOTYWUJĄCE. Możesz sobie kupować nową sukienkę w nagrodę za zbadanie piersi, ale nie wiem, czy masz na to ochotę. Ta strategia mówi jednak, że wystarczy np. wpisać „zbadaj cycki” w kalendarzu lub na liście zadań do wykonania i… zbadać. Odhaczenie wykonania już jest natychmiastową nagrodą dla Twojego mózgu. Przypomnij sobie to uczucie, gdy przekreślasz zadanie i ono już przestaje wisieć Ci nad głową… mmmm 🙂 Dodatkowo, takie planowanie i regularne odhaczanie daje Ci szansę wyrobienia nawyku. Dwa w jednym! (A nagroda za zadbanie o swoje zdrowie teraz i w przyszłości to bardzo szlachetna i warta rozważenia wymówka dla zakupu sukienki 😉 )

Co na Ciebie NIE zadziała?

Przestrzeganie przed nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Jeśli obawiasz się złych wiadomości, nie będziesz się o nie prosić, prawda? Badania wskazują, że to mechanizm, który działa w każdej sferze życia- finansowej, uczuciowej, zdrowotnej. Każdej. Nie sprawdzać, nie szperać, nie zaglądać. Na dodatek zawsze sobie to możesz zracjonalizować i się usprawiedliwić. Bo może masz dobre geny. Albo kto wie, co będzie w przyszłości. Albo nie ma co generować problemów. Albo… wierz mi, umysł ma wielką moc. Już on Ci coś podpowie.

Teraz czas na dobre decyzje!

Niezależnie od tego jaki nawyk chciałabyś w sobie wyrobić lub jak zmienić swoje życie (a jedno ma przecież niewiarygodny wpływ na drugie!), warto, byś znalazła na siebie sposób, który Ci w tym pomoże. Nie czekaj, kobieto kochana. Bądź w lepszej drużynie, bo jesteś tego warta. Masz przecież kontrolę nad swoim życiem i nagrodami 🙂

Wpis zainspirowany współpracą z Braster .

Zdjęcia: Matheus Ferrero on Unsplash , Sarah Cervantes on Unsplash

Related Posts

Leave A Comment