• środa , 26 Wrzesień 2018
PŁEĆ ZABAWKI I JAK NAPRAWDĘ POWINNO SIĘ JE DOBIERAĆ DZIECIOM.

PŁEĆ ZABAWKI I JAK NAPRAWDĘ POWINNO SIĘ JE DOBIERAĆ DZIECIOM.

Dawno temu pewna mama opowiadała mi, jak jej mały synek zapragnął mieć wózeczek dla lalek. Po jej usilnych namowach mąż w końcu zgodził się na zakup. Zanim dotarł z nim do kasy, niesforny wózeczek kilkakrotnie „zginął” mu w sklepie. Przypadek? Nie sądzę…

(ta historia ma swój finał a wpis zainspirowany jest współpracą ze smilyplay.pl  )

Widzieliście już kiedyś ten eksperyment?

Warto obejrzeć, a kto nie ma czasu, temu streszczę:

opiekunowie różnej płci i wieku mieli zabawić malucha. Dysponowali zabawkami z różnych kategorii. W praktyce okazało się, że dziewczynce oferowano miękkie pluszaki i lalki, chłopcu pojazdy itp. Wszyscy przekonani, że dzieci tego właśnie chciały. Problem w tym, że mała Marnie była taka naprawdę Olivierem a łobuziak Edward to w rzeczywistości Sophie. Oto jak różowy sweterek okazał swą moc.

CZY TY TEŻ DYSKRYMINUJESZ DZIECI?

Wiem, że to zabrzmiało poważnie. Jednak fakty są takie:

„Stwierdzono, że rodzice bezwiednie skupiają się na innych rzeczach i cechach, w zależności od płci dziecka.

Do synka mówią: Popatrz, tam na trawie są TRZY króliki.

Natomiast do córki: Spójrz, jakie ŚLICZNE króliczki!

Do chłopca: Rany, zbudowałeś wieżę Z DZIESIĘCIU KLOCKÓW!

A do dziewczynki: Jaką PIĘKNĄ wieżę zbudowałaś.

(…) chłopcy= liczby, dziewczynki= cechy i uczucia.” (1)

To nie jest nasza intuicja, że dziewczynce zaoferujemy lalkę, a chłopcu samochodzik. To szufladki w naszym mózgu, które stworzyliśmy po to, by szybciej i łatwiej ogarniać rzeczywistość. Wystarczy na szybko sięgnąć do właściwej kategorii i już wiadomo, jak zareagować. Tymczasem kategoria, do której faktycznie powinniśmy się odwoływać, to wiek dziecka i jego możliwości rozwojowe oraz zależne od nich potrzeby. Poniżej kilka wybranych przeze mnie zabawek dla dobrego przykładu:

Piramidkowe Zwierzaki

Dobre już od 18 miesiąca życia dziecka. Warto pamiętać, że na początek nie chodzi o to,  żeby miś wyglądał jak miś, ale żeby doskonalić tzw. małą motorykę (sprawność dłoni) oraz koordynację ręka- oko. Im dziecko starsze, tym ważniejsze będzie dla niego co ma się na końcu ukazać.

 

 

 

Sorter TIK TAK

Lepszy dla 2-3- latka, któremu jeszcze posłuży w miarę nabywania nowych umiejętności. Najpierw będzie dopasowywanie kształtów do otworów, potem zgodność kolorów itd.

 

 

 

IDEALNA ZABAWKA DLA MALUCHA

… nie ma płci. Za to ma w zestawie dorosłego, przynajmniej na początek. (2)

Co to znaczy? To znaczy, że maluchy potrzebują kilku chwil, żeby poznać zabawkę. Obejrzą, podotykają, sprawdzą czy stuka, jakie ma kolory i… odrzucą. Bo dowiedziały się już JAKIE TO JEST. Wówczas często-gęsto pojawia się komentarz o tym, jak to złe dziecko nie umie się bawić albo jakie to złe zabawki się teraz produkuje. Bo wiecie o co tu chodzi tak naprawdę? Miało się dziecię samo sobą zająć, chociaż na chwilę, a tu klapa. Niestety, jeśli ma mieć miejsce postęp w tym temacie, potrzebny jest dorosły, którego zadaniem jest pokazać CO MOŻNA Z ZABAWKĄ ZROBIĆ. Dla przykładu:

Inteligencja 4W

Możecie podarować dziecku najfajniejszy zestaw edukacyjny ale aby na tym skorzystało pobawcie się razem z nim. Jakie kółka można ułożyć z tych części? Jak się układa puzzle? Na ile sposobów można nakładać te klocki z otworami? Bez Waszego udziału to będą tylko drewniane figurki, których atrakcyjność skończy się po kilku minutach. A przecież można duuuużo więcej!

 

Co z tym wózeczkiem?

A to ciekawa sprawa. Otóż kontrowersyjny zakup miał miejsce na wczasach. Zanim młodzi rodzice go dokonali, poznali tam parę w podeszłym wieku, która zwróciła serdeczną uwagę na ich ślicznego synka. Gdy ten po kilku dniach wparadował na jadalnię z wózkiem dla lalek, szanowni państwo byli na tyle zaskoczeni, że woleli się upewnić. I spytali rodziców o płeć ich dziecka.

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że dziecię było po prostu zachwycone wprowadzaniem wózka w ruch i w nosie miało lalki. Na szczęście.

 

Źródła:

(1) Steve Biddulph, „Sekrety wychowania dziewcząt. Pomóż córce wyrosnąć na mądrą, dobrą i silną kobietę”, Poznań 2013. Autor powołuje się na konkretne badania.

(2) Edyta Gruszczyk- Kolczyńska i Ewa Zielińska, „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychować i uczyć”,Kraków 2012. Książka obowiązkowa dla nauczycieli przedszkolnych!

 

 

 

Related Posts

2 komentarze

  1. dorota
    19 maja 2018 at 20:21 Odpowiedz

    Nigdy się nad tym nie zastanawiałam, a przecież to ważny temat

  2. Helpik
    15 maja 2018 at 13:34 Odpowiedz

    Ważny artykuł dla początkujących rodziców. To jakie dana zabawka daje korzyści dziecku jest istotne, ale najważniejsze jest by w zabawę zaangażowani byli także rodzice.

Leave A Comment