• środa , 26 Wrzesień 2018
3 ZASADY WZBUDZANIA ZDROWEGO POCZUCIA WINY.

3 ZASADY WZBUDZANIA ZDROWEGO POCZUCIA WINY.

Jeśli będziesz o nich pamiętać, masz szansę wychować dziecko gotowe odczuwać słuszną skruchę i naprawiać swoje winy, a przy tym szanować własne i cudze emocje.

Oto kolejny odcinek z serii ZDROWE POCZUCIE WINY. Sprawdź, co ja Ci tam proponuję a potem omówimy sobie szczegółowo przykłady, ok?

No dobrze, w takim razie co mógłby powiedzieć rodzic, któremu przytrafiły się sytuacje z filmu?

1. Informacja nieoceniająca: „Mój ulubiony zegarek znowu nie został odłożony na miejsce.”

(tak, wiem, że pada „znowu” i to wcale nie jest takie nieoceniające. Ale zakładam, że dorosły nie jest ze stali i może mu się to wymknąć. Lepiej to niż „kto zostawił mój cholerny zegarek na ławce?!)

2. Opisz emocje sprawcy i poszkodowanego: rozumiem, że miło jest przymierzać moje rzeczy i bawić się nimi. Ten zegarek jest dla mnie cenny i gdy po wszystkim nie jest odkładany na miejsce denerwuję się, że moja własność nie jest uszanowana. Zależy mi na tym, żeby zegarek był na swoim miejscu, wtedy jestem o niego spokojny.

3. Wskaż szansę poprawy / inny sposób zachowania: miejsce zegarka jest w tej szufladzie. Oczekuję, że po obejrzeniu zegarka odłożycie go tu na miejsce. Proszę go teraz sprzątnąć.

1.Informacja nieoceniająca: „Oj, ktoś tu podjadał słodycze.”

2. Opisz emocje sprawcy i poszkodowanego: Wiem, że lubisz słodycze, pewnie mógłbyś ich zjeść całą górę, prawda? Ja się martwię, bo słodycze są niezdrowe, a zależy mi na tym, żebyś ty był zdrowy. Dlatego umawialiśmy się wspólnie ile tych słodyczy będziesz jadł i denerwuję się, gdy widzę, że umowa nie jest przestrzegana.

3. Wskaż szansę poprawy / inny sposób zachowania: Nie mam ochoty pilnować cię jak strażnik, dlatego mieliśmy umowę. Kiedy masz ochotę na coś jeszcze, powiedz. Dam ci bakalie albo jakiś słodki owoc.

1. Informacja nieoceniająca: „O matko, cała folia rozwinięta…”

2. Opisz emocje sprawcy i poszkodowanego: widzę, że miałeś jakiś pomysł na tę folię? Jest mi przykro, że nie poprosiłeś, abym dała ci kawałek, bo teraz sporo się zmarnuje. Ta folia jest mi potrzebna w kuchni.

3. Wskaż szansę poprawy / inny sposób zachowania: powinieneś był spytać, czy możesz wziąć kawałek, pomogłabym ci. Teraz trzeba zwinąć ją z powrotem na rolkę. Oczekuję, że następnym razem nie weźmiesz jej bez mojego pozwolenia.

1. Informacja nieoceniająca: Widzę, że moje kwiatki już prawie całkiem uschły.

2. Opisz emocje sprawcy i poszkodowanego: wiesz, że kwiaty są dla mnie ważne. Zależało mi, byś dbał o nie, kiedy ja nie będę mogła się nimi zajmować. Wiem, że dotąd nie miałeś takich obowiązków i to łatwo wylatuje z głowy, jednak jest mi teraz naprawdę smutno i boję się, że już ich nie odratuję.

3. Wskaż szansę poprawy / inny sposób zachowania: podlej je teraz obficie. Jeśli masz problem z zapamiętaniem czegoś, możesz np. zapisać to sobie na kartce i przyczepić w widocznym miejscu. Liczę, że w przyszłości będziesz pamiętać o swoich zobowiązaniach.

Ale przecież tak nikt nie mówi!

Wiesz, że nawet w najlepszej książce nie znajdziesz dialogów dokładnie takich, jak w życiu? A to dlatego, że nie dałoby się ich czytać! Pełno na tam „yyyy”, „wiesz, no…wiesz coś tam”, „ten tego ten” i tym podobnych zwrotów, na które ucho prawie nie reaguje za to wydrukowane bolałoby w oczy. Ja też nie zapiszę tych wszystkich słów i emocji, które pojawiają się, gdy Ci nastolatek zasuszy kwiatki albo o mały włos nie postawiłeś stopy na zegarku odziedziczonym po pradziadku. Masz tu jednak wskazówki, podpowiedzi, kierunek- do kreatywnego zastosowania… Zatem „keep calm” i bądź dobrym rodzicem 🙂

 

Zdjęcie tytułowe Joseph Gonzalez on Unsplash

 

 

 

 

 

Related Posts

One Comment

  1. comiesieczni
    18 maja 2018 at 12:31 Odpowiedz

    bardzo ciekawy wpis

Leave A Comment